Veelgestelde vragen

Heb jij een vraag over Kampong Hockey? Grote kans dat deze vraag al een keer is gesteld! Daarom vind je hier een overzicht van alle veelgestelde vragen. Staat je antwoord hier niet tussen? Neem dan gerust contact op met Kampong. Op de contactpagina vind je een overzicht wie je waarvoor kunt bereiken.

Vragen over wedstrijden

  • DIGITAAL WEDSTRIJDFORMULIER (DWF)

    Waar vind ik het DWF?

    Vanuit de Kampong App kun je vanuit de wedstrijd in je agenda meteen inloggen in het DWF. Als je de wedstrijd opent, dan vind je onderaan de pagina, nadat je ziet welke spelers zijn aan- en afgemeld een knop ‘Naar DWF’ met de bijbehorende wedstrijdcodes voor het team en de scheidsrechters.

    Inloggen in het DWF gaat automatisch via de app, maar kan ook met je lidnummer en wachtwoord.


    Wie van het team kan het DWF invullen?

    Alle coaches, managers en aanvoerders kunnen met de wedstrijdcode het DWF invullen.


    Ik kan niet inloggen op DWF, wat moet ik doen?

    Het inloggen gaat vaak niet goed als eenzelfde mailadres wordt gebruikt voor meerdere leden. Kies er in dat geval voor om in te loggen via de app. Vaak, na een tweede of derde keer werkt inloggen wel. Mocht je echt problemen hebben met inloggen, neem dan contact op met [email protected].


    De uitslag van de wedstrijd klopt niet, wat nu?

    Maak hiervoor een opmerking op het DWF en stuur een e-mail naar het wedstrijdsecretariaat en vermeld hierin de juiste score. Indien alle partijen akkoord gaan zal de KNHB de uitslag aanpassen.


    Voor junioren: [email protected]

    Voor senioren: [email protected]

    Voor zaalhockey: [email protected]


    Ik ben DWF vergeten in te vullen, wat nu?

    Het invullen van DWF is verplicht en elk team krijgt tot 15 minuten voor aanvang van de wedstrijd de tijd om deze in te vullen. De teambegeleiding krijgt een mail als reminder als dat nog niet is gebeurd. Het invullen van de spelers is de enige manier om te bepalen of de spelers speelgerechtigd zijn. Als je vergeten bent DWF in te vullen kan Kampong van de hockeybond KNHB een boete krijgen. Deze boete zal worden doorgestuurd naar de teambegeleiding.

  • OEFENWEDSTRIJDEN

    Is er ruimte om een oefenwedstrijd te spelen?

    Wil je eerst weten of er veldruimte is? Stuur afhankelijk van je gewenste speeldag je mail naar:

    Zaterdag: [email protected]

    Zondag: [email protected]

    Doordeweeks: [email protected] 


    TIP: Het is waarschijnlijk dat wanneer jij een oefenwedstrijd wilt spelen en meerdere teams hetzelfde willen. Velden worden pas gereserveerd als je tegenstander heeft bevestigd. Vragen naar beschikbaarheid kan, maar in drukke periodes geen garantie dat je op later moment nog steeds beschikbaarheid hebt. Drukke periodes zijn voornamelijk in augustus/september en in maart.


    Vergeet niet je team te vermelden zodat Kampong weet welk formaat veld je nodig hebt en hoe lang. 


    Hoe kan ik een tegenstander vinden voor een oefenwedstrijd?

    Vooral in de maand augustus zijn er veel teams op zoek naar tegenstanders. De KNHB heeft op haar website hockey.nl speciaal een pagina gemaakt waar teams op zoek kunnen naar gelijkwaardige tegenstanders. Neem eens een kijkje of plaats je eigen oproep.

  • AFGELASTINGEN

    Hoe weet ik of mijn wedstrijd is afgelast?

    Bij thuiswedstrijden neemt het wedstrijdsecretariaat van Kampong direct contact op met het wedstrijdsecretariaat van de tegenstander. Zij informeren hun eigen teams. Vrijwel direct zijn afgelastingen dan zichtbaar via de website en de app. Bij uitwedstrijden is het bij twijfel (vorst/storm/sneeuw) altijd slim om even op de website van de tegenstander te kijken. Vaak heeft de app de meest actuele informatie. Als je geen bericht ziet, gaat alles gewoon door.


    Hoe ver van tevoren worden wedstrijden afgelast?

    Kampong probeert de afgelastingen zo vroeg mogelijk bekend te maken. Veldkeuringen worden persoonlijk gedaan en Kampong streeft ernaar om deze uiterlijk 90 minuten voor aanvang door te geven. Echter, als je om half 9 speelt in de herfst is het soms lastig de kwaliteit van het veld tijdig te beoordelen. Het kan dan wel eens voorkomen dat Kampong de wedstrijd niet op tijd kan afgelasten. Kampong probeert dit natuurlijk te voorkomen.


    Houd altijd de app of de website in de gaten. Bij geen bericht gaat de wedstrijd in principe gewoon door. Het is niet nodig om te bellen naar de club.


    Wat als er slecht weer wordt verwacht?

    Uiteraard probeert Kampong vooruit te denken en rekening te houden met de verwachtingen. Maar als je niets hoort, dan gaat alles gewoon door. Bij twijfel kun je het beste contact opnemen met je teammanager. Hij of zij kan dan eventueel navraag doen bij de club.


    Wanneer zijn velden onbespeelbaar?

    Over het algemeen geldt dat de veiligheid het belangrijkste criterium is om te bepalen of velden bespeelbaar zijn. Als het regent, dan gaan de wedstrijden over het algemeen gewoon door. Bij vorst worden de velden gekeurd en wordt gekeken of er sprake zal zijn van risico voor de spelers. Bij sneeuw is het vooral afhankelijk of er sneeuw ligt op het veld. Velden met sneeuw mogen niet worden betreden om ijsvorming te voorkomen.


    Wat te doen bij onweer?

    Ben je buiten, probeer dan uit te rekenen hoe ver het onweer bij je vandaan is. Dit doe je door het aantal seconden te tellen tussen de flits en donder. Is het aantal seconden minder dan 10, dan is het gevaarlijk dichtbij. Verlaat in dat geval spoedig het veld en ga direct naar binnen om te schuilen. 


    Ga dan niet in de dug-out zitten!

  • INVALLEN/UITLENEN SPELERS

    Mag ik spelers lenen van een ander team? 

    Als je als team niet genoeg spelers hebt om een wedstrijd te spelen, kunnen er invallers van andere teams worden ingezet. Maar daar zijn wel regels aan verbonden. Deze regels staan in het bondsreglement. Deze vind je op de pagina van de hockeybond KNHB. Overtredingen kunnen worden bestraft met een geldboete en puntenaftrek!


    Mocht je na het lezen van de regels toch nog vragen hebben of twijfelen. Laat je team manager even contact opnemen met de lijncoördinator.

Vragen over trainingen

  • TRAININGSCHEMA

    Waar vind ik het trainingschema? 

    Trainingstijden van jouw team staan in de Kampong App en zijn daar altijd up-to-date. Daar vind je tevens welk veld de trainingen zijn. 


    Gaan de trainingen in de vakanties door?

    Tijdens de vakanties wordt er over het algemeen niet getraind. Er kunnen uitzonderingen zijn voor de top- en sterkteteams. Maar in dat geval staan de trainingen ook gewoon in de Kampong App. Zie je dus geen training in de App staan? Dan heb je geen training. 

  • KEEPERSTRAINING

    Ons team heeft een wisselkeeper. Wanneer zijn de trainingstijden? 

    Op woensdag wordt er getraind op veld 4 onder leiding van de keeperstrainers van Martijn Drijver en Jeroen Fetter en Geesje Bos.

    17u - 18u wisselkeepers jongens en meisjes O9 en O10 (6- en 8-tallen)

    18u - 19u keepers jongens/meisjes O12 + meisjes O14

    19u - 20u keepers jongens/meisjes O16 en O18 + jongens O14

    20u - 21u keepers Senioren

Vragen over arbitrage

  • OP HET VELD

    Help! De scheidsrechters zijn er nog niet! Wat nu? 

    Hoewel Kampong probeert voor iedere wedstrijd op het veld een scheidsrechter toe te wijzen, kan het voorkomen dat deze plotseling verhinderd zijn. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Zorg als teambegeleiding dat je altijd mensen achter de hand hebt die kunnen invallen als scheidsrechters. Zonder scheidsrechters, geen wedstrijd.

  • IN DE ZAAL

    Ik speel een thuiswedstrijd bij een andere club, moet ik voor arbitrage zorgen?

    In principe niet. Het team dat is ingedeeld als zaalleiding verzorgt de arbitrage EN de zaalwacht. Dat betekent dat je over het algemeen wanneer je bij een andere club speelt, je geen scheidsrechters hoeft te regelen. Maar, het kan voorkomen dat je als zaalwacht staat ingedeeld bij een andere club. In dat geval regel je scheidsrechters voor alle wedstrijden in het drieluik die je speelt.


    Kampong is ingedeeld als zaalleiding op een andere locatie dan Kampong. Kan dat?

    Jazeker kan dat gebeuren. In basis zal je zaalleiding hebben op Kampong, maar in sommige gevallen is de KNHB daarvan afgeweken. Als je zaalleiding elders hebt, lever je daar dus de zaalwachten EN de scheidsrechters (tenzij jouw team club/bond scheidsrechters toegewezen krijgt, zoals bij topjeugd).


    Hoe zie ik dat ons team zaalleiding heeft?

    Dat wordt bepaald door de KNHB welke deze informatie publiceert met de wedstrijdplanning. Als de wedstrijden in het systeem staan, dan kun je bij de wedstrijdinformatie zien wie de ‘zaalleiding’ heeft van het drieluik. Let op, dit kan dus ook op een andere locatie dan Kampong zijn.

Vragen over materialen

  • CLUBKLEDING

    Waar kan ik clubkleding kopen?

    Het Kampong (thuis) wedstrijdshirt kan je niet kopen, maar alleen verkrijgen in bruikleen. Overige clubkleding kun je kopen via de online ledenshop of rechtstreeks via de partner van Kampong: Intersport Twinsport (Utrecht-City).


    Hoe krijg ik een wedstrijdshirt?

    Als je net lid bent geworden van Kampong Hockey, wacht dan even je welkomstmail af. Daarin staat alle informatie die je nodig hebt om je shirt op te halen bij Intersport Twinsport. Speel je in de topjeugd, dan krijg je een shirt via de coach/manager. Kom je in de senioren nog in een selectieteam, dan krijg je je shirt van de aanvoerder.


    Keepers krijgen hun shirt via de materialencommissie tezamen met hun keepersmaterialen.


    Is het verplicht om een uitshirt aan te schaffen?

    Nee, een uitshirt aanschaffen is niet verplicht. Kampong vindt het wel heel leuk als zoveel mogelijk teams het aanschaffen. Als je het uitshirt niet wilt aanschaffen, houd er wel rekening mee dat tijdens uitwedstrijden alle spelers in eenzelfde kleur moeten spelen. Dat betekent concreet dat het wel verplicht is een alternatief roodkleurig shirt te dragen met rode kleurige kousen.


    Mijn wedstrijdshirt wordt te klein, mag ik deze ruilen?

    Ja, mocht je wedstrijdshirt te klein (of juist te groot) zijn geworden, dan kun je tijdens het seizoen je shirt altijd omruilen voor een andere maat. Hiervoor stuur je eerst een mail naar [email protected] waarin je je naam, team, lidnummer doorgeeft, en de nieuwe maat die je graag wilt hebben. Pas als je dat hebt gedaan, ga dan met je lidnummer naar Intersport Twinsport voor een nieuw shirt. Houd er rekening mee dat je oude shirt gewassen en schoon is. Als er vlekken inzitten zal je een factuur krijgen ter vervanging van het shirt.


    Waar kan ik mijn shirt inleveren?

    Om te voorkomen dat je een factuur krijgt, lever je je shirt op tijd in. Stop je shirt in een tas/zakje/envelop met een briefje met je naam en lidnummer erop en stop deze in de blauwe kleding kliko bij de entree (of op de vide voor het hockeykantoor) van het clubhuis. Zorg dat je shirtje gewassen, schoon en goed verpakt is. Als Kampong je shirt niet, of in een niet herbruikbare staat, heeft ontvangen, dan moet Kampong je helaas een factuur sturen ter vervanging.

  • KEEPERS

    Waar/hoe krijg ik keepersmaterialen? 

    De teammanager en teamcoach krijgen bij de start van het seizoen een uitnodiging om de keepersmaterialen op te halen. Klopt er iets niet met de materialen, of heb je gedurende het seizoen problemen, mail je probleem dan aan [email protected] of kom woensdagavond tussen 19:30 en 20:30 uur langs bij het materiaalhok bij veld 2.

  • TEAM MATERIAAL

    Wanneer is teammateriaal aanwezig?

    Teammateriaal is beschikbaar/kan worden afgehaald elke woensdagavond tussen 19:30 en 20:30 uur bij het materiaalhok bij veld 2.


    Waar is het materiaalhok?

    Het materiaalhok bevindt zich langs veld 2 op het Kampong complex.

  • GEVONDEN VOORWERPEN

    Ik ben iets kwijt. Waar kan ik het terugvinden? 

    De gevonden voorwerpen worden bij de entree van het clubhuis, onderaan de trap links verzameld in een kist. De spullen blijven daar ongeveer een maand liggen voordat deze worden gegeven aan een goed doel. Kijk zelf of je spullen erin liggen. Waardevolle spullen zoals sticks, sleutels en portemonnees worden afgegeven bij de bar in het clubhuis.

Vragen over vrijwilligers

  • TRAINER WORDEN

    Hoe word ik trainer bij Kampong? 

    Kampong is trots op haar jeugdopleiding en jaarlijks doen meer dan 100 trainers hun best om zowel de jeugd als de senioren de spelers te begeleiden in hun hockeyontwikkeling.


    Als jij ook onderdeel wil zijn van dit fantastische team, neem dan contact op met onze Technische Staf via [email protected].


    Krijg ik een vergoeding?

    Ja, Kampong biedt trainers een vergoeding op basis van leeftijd en ervaring. 


    Wat is de Kampong Trainers Academy?

    Het begeleiden, coachen en opleiden van (jeugd) trainers vindt Kampong heel erg belangrijk. Daarom is er een Kampong Trainers Academy. 


    De Academy biedt zowel beginnende als gevorderde trainers kansen zich te ontwikkelen als trainer met behulp van Kampong Basecamp-dagen. Aan het begin en gedurende het seizoen verzorgt de Kampong Trainers Academy leerzame bijeenkomsten en hiervoor wordt iedere trainer uitgenodigd.

  • COACH WORDEN

    Wat houdt een coach zijn in?

    De coach van hockeyteams van Kampong zijn de belangrijkste begeleider van het hockeyteam tijdens en om de wedstrijd. De coach bewaakt het spelplezier op sportieve en respectvolle manier.


    Wat zijn de kerntaken van een coach?

    Als coach

    • bepaal je de tactiek en de opstelling
    • geef je aanwijzingen tijdens de wedstrijd
    • bepaal je wie en wanneer er wordt gewisseld
    • hou je spelers en team gemotiveerd
    • bewaak je de orde op het veld

    Hoe word ik coach?

    Kort nadat de teamindeling bekend wordt gemaakt zal de lijncoördinator een mail uitsturen met een verzoek aan ouders of zij de teambegeleiding kunnen verzorgen. Geef je daar op. Ook kan je altijd een mail sturen naar onze Technische Staf: [email protected].

  • TEAM MANAGER WORDEN

    Wat houdt een team manager zijn in?

    De team manager van hockeyteams van Kampong regelt de organisatorische en logistieke zaken voor de jeugdteams. Zij houden alle taken in de gaten en zorgen dat deze worden uitgevoerd (met behulp van anderen).


    Wat zijn de kerntaken van een manager?

    Als team manager zijn deze:

    • opstart organisatie team begin van het seizoen
    • organisatie rondom team en wedstrijden
    • contact en overleg met coördinatoren
    • invullen digitale wedstrijdformulier

    Veel van deze taken kosten in het begin van het seizoen wat tijd om op te zetten. Wanneer het seizoen eenmaal is opgestart zal de tijdsbesteding minder worden.


    Hoe word ik manager?

    Kort nadat de teamindeling bekend wordt gemaakt zal de lijncoördinator een mail uitsturen met een verzoek aan ouders of zij de teambegeleiding kunnen verzorgen. Geef je daar op.

  • STAGE LOPEN

    Biedt Kampong ook stageplekken aan? 

    Ja zeker. SV Kampong is een door SBB gecertificeerd ‘leerbedrijf’. Tijdens je stage word je begeleid door hockey professionals. Je kan denken aan het trainen van een (jongste) jeugdteam, trainen van keepers, helpen bij de instuiftraining, het begeleiden van trainers, assisteren of meelopen met een selectieteam, of andere projectstages. Stuur bij interesse je CV en motivatie naar [email protected].

  • ANDERE VRIJWILLIGERSROLLEN

    Waar vind ik de vacatures voor vrijwilligers?

    Kijk voor een actueel overzicht van vacatures op deze pagina.


    Mag ik alleen reageren op vacatures?

    Nee hoor, op Kampong kan iedereen een steentje bijdragen. Kijk eens op deze pagina. Daar vind je een overzicht van alle commissies en vrijwilligers die niet direct verbonden zijn aan een team. Je mag deze mensen of hun commissie altijd benaderen als je interesse hebt om daarin een rol te vervullen.

Vragen over lidmaatschap

  • LID WORDEN

    Wie is welkom op Kampong?

    Iedereen is welkom! Jong en oud, beginners en ervaren spelers, met of zonder beperking, trimmers en senioren die willen (leren) hockeyen. Hockey kan bij Kampong op elk niveau en met elke ambitie. Kampong streeft ernaar een inclusieve club te zijn waar iedereen zich thuis voelt.


    Heeft Kampong een wachtlijst voor nieuwe leden?

    Nee, Kampong heeft momenteel geen wachtlijsten. Nieuwe leden zijn welkom!


    Wanneer moet ik lid worden?

    Als het hockeyseizoen al is begonnen kun je eigenlijk altijd wel aansluiten als trainingslid. Je doet dan mee met teamtrainingen van een team dat het beste bij je niveau past. Gedurende die tijd heb je dan een (goedkoper) trainingslidmaatschap.


    Als je mee wilt spelen met wedstrijden, dan heeft Kampong je aanmelding nodig vóór 1 mei voorafgaand aan het speelseizoen. Soms is tussentijdse instroom ook mogelijk, maar dat gebeurt altijd in overleg.


    Kan mijn kind een proeftraining volgen?

    Jazeker. Kampong regelt in bepaalde periodes van het jaar proeftrainingen voor nieuwe jeugdleden. Maar het kan voorkomen dat deze data je net zijn ontgaan. Als jouw kind dan nog niet zeker weet of hockey leuk is, of dat Kampong een leuke club is die bij jullie past, dan nodigt Kampong jullie natuurlijk alsnog graag uit. 


    Stuur daarom in dat geval een mail naar [email protected] met jouw verzoek. Vermeld daarbij jouw naam, jouw contactgegevens (mail en telefoonnummer), de naam van jouw kind(eren), de leeftijd van jouw kind(eren). Je wordt daarna benaderd door de lijncoördinator welke contact met je opneemt voor een afspraak.


    Ben ik als trainingslid speelgerechtigd om in te vallen bij een team?

    Trainingsleden zijn niet speelgerechtigd bij de KNHB en mogen daarom niet deelnemen aan wedstrijden.


    Ik ben senior, kan ik bij Kampong hockeyen?

    Jazeker. Om te kunnen hockeyen heb je ook een team nodig. Om je daarbij te helpen heeft Kampong een site waarop seniorenteam hun vraag naar spelers verzamelen. 


    Als je reageert op een bericht, dan kan je bijvoorbeeld afspreken om een paar keer mee te trainen om te kijken of het klikt. Als dat bij beide kanten het geval is, dan kun je je inschrijven bij Kampong en word je in het team geplaatst.


    Ik heb als senior geen ervaring, hoe kan ik beginnen met hockeyen?

    Beginnende hockeyers raadt Kampong meestal aan om eerst een jaartje mee te doen met het trimhockey. Zo kan je op een comfortabele manier kennis maken met alle aspecten van hockey. 


    Kampong raadt je niet aan meteen te kiezen voor een team omdat deze vaak spelers zoeken die meteen mee kunnen doen om wedstrijden te spelen.


    Zijn er nog teams op zoek naar spelers?

    Jazeker. Via de vacaturebank op de website van Kampong kun je makkelijk zien welke teams spelers zoeken. Dit gebeurt het hele seizoen. 


    In de winterstop of aan het einde van het seizoen/in de zomer zijn vaak wel de momenten dat teams op zoek zijn naar nieuwe spelers.


    Kunnen wij ons ook aanmelden als team?

    Helaas is deze kans niet al te groot. De capaciteit van Kampong zit aan zijn limiet en wanneer er ruimte vrijkomt heeft Kampong deze ruimte nodig voor de jeugdleden. Het is daarom aan te raden om de vacaturebank van Kampong in de gaten te houden en te kijken naar teams welke meerdere spelers zoeken.

  • RESTITUTIE

    Ik ben zwanger, geblesseerd of ziek. Kan ik restitutie krijgen op mijn contributie?

    Ja. Kampong heeft voor dit soort situaties het ‘Non Playing’ lidmaatschap; een gereduceerd lidmaatschap waarbij je gewoon ingedeeld blijft in je eigen team, maar niet speelgerechtigd bent. In principe geldt een Non-Playing lidmaatschap voor één seizoenshelft en wordt je lidmaatschap daarna stilzwijgend teruggezet naar een regulier lidmaatschap.


    Een Non-Playing lidmaatschap kan worden aangevraagd via [email protected]. Stuur bij de aanvraag een bewijs van je blessure/zwangerschap/ziekte. Deadline voor het aanvragen is 1 februari of 1 september. Houd er ook rekening mee dat aanvragen met terugwerkende kracht niet kunnen worden gehonoreerd.


    Ik ga voor mijn werk/studie een periode naar het buitenland. Kan ik restitutie krijgen op mijn contributie?

    Ja. Kampong heeft voor dit soort situaties het ‘Non Playing’ lidmaatschap; een gereduceerd lidmaatschap waarbij je gewoon ingedeeld blijft in je eigen team, maar niet speelgerechtigd bent. In principe geldt een Non-Playing lidmaatschap voor één seizoenshelft en wordt je lidmaatschap daarna stilzwijgend teruggezet naar een regulier lidmaatschap.


    Een Non-Playing lidmaatschap kan worden aangevraagd via [email protected]. Stuur bij de aanvraag een bewijs van je werkgever/studie. Deadline voor het aanvragen is 1 februari of 1 september. Houd er ook rekening mee dat aanvragen met terugwerkende kracht niet kunnen worden gehonoreerd.


    Ik ga een half jaar in het buitenland reizen. Kan ik restitutie krijgen op mijn contributie?

    Het Non-Playing lidmaatschap kan niet worden gebruikt wanneer je geen logische reden hebt voor je afwezigheid. Wel kan je eventueel een Flex-lidmaatschap overwegen. Lees meer over het Flex-lidmaatschap.


    Ik wil wel hockeyen, maar ik kan niet elke week, kan dat?

    Ja, speciaal voor leden die niet elke week kunnen hockeyen heeft Kampong het Flex-lidmaatschap. Lees meer over het Flex-lidmaatschap.

  • OPZEGGEN

    Hoe moet ik mijn lidmaatschap opzeggen?

    Opzeggen voor het komende seizoen moet vóór 1 mei van elk jaar voor het jaar erop. Eerder mag altijd. Opzeggen doe je via de Kampong App of na inloggen op de website. 

    Bij je profiel vind je een opzegformulier.


    Heb je na 1 week geen bevestiging ontvangen van de ledenadministratie, neem dan even contact op met [email protected].


    Waarom moet ik uiterlijk 1 mei opzeggen?

    Opzeggen voor het komende seizoen moet vóór 1 mei van elk jaar. Dit moet voor deze datum in verband met de teamindelingen van het nieuwe seizoen en de benodigde tijd deze te maken en publiceren. Deze deadline geldt over het algemeen bij alle clubs en is gesteld in samenhang met de hockeybond KNHB.

  • WIJZIGINGEN

    Hoe geef ik een adreswijziging door?

    Geef wijzigingen altijd zo snel mogelijk aan Kampong door om de administratie up-to-date te houden. Je adresgegevens kunnen alleen via de ledenadministratie worden aangepast. Stuur je naam, lidnummer, oud adres en nieuw adres op naar [email protected].


    Kan ik zelf mijn telefoonnummer en e-mailadres wijzigen?

    Ja, via de Kampong app of via de inlog op de website kun je onder ‘Profiel’ je telefoonnummer en e-mailadres zelf wijzigen.

Vragen over veilig & sportief

  • VEILIG SPORTKLIMAAT

    Bij wie kan ik terecht als ik vragen heb over het veilig sportklimaat? 

    De Coördinator veilig sportklimaat is samen met het bestuur verantwoordelijk voor het beleid veilig sportklimaat en is het centrale aanspreekpunt m.b.t. het stimuleren van een veilig en sportief klimaat binnen de vereniging. De coördinator veilig sportklimaat van Kampong is Petra van der Vlist en is te bereiken via [email protected].

  • VERKLARING OMTRENT HET GEDRAG (VOG)

    Waarom een VOG aanvragen?

    Het verkrijgen van een VOG toont aan dat je een betrouwbare en verantwoorde bijdrage levert aan de club. Daarnaast helpt het Kampong om een veilige omgeving te bieden voor al onze leden, van jong tot oud.


    Wat moet ik doen om een VOG aan te vragen?

    Zodra je je hebt aangemeld als vrijwilliger van de vereniging krijg je via de administratie van Kampong een mail die je uitnodigt om de VOG aan te vragen. Daarin staan de instructies waaronder een aanvraaglink. Volg simpel de instructies.


    Wat is de consequentie als ik tijdig geen VOG aanlever?

    Als onderdeel van het veilig sportklimaat vraagt Kampong aan alle vrijwilligers die omgaan met jeugdleden een VOG aan te leveren. Lever je deze niet aan, dan mag je als ouder of lid niet de vrijwilligersrol bekleden die je hebt aangegeven.

  • VERZEKERINGEN

    Heeft Kampong een collectieve ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering?

    Alle spelende en niet-spelende leden van SV Kampong Hockey zijn via de KNHB verzekerd voor schade door ongevallen als gevolg van het hockeyen. Deze verzekering is van kracht tijdens alle trainingen, wedstrijden, vergaderingen en andere activiteiten, alsmede tijdens het rechtstreeks gaan naar en komen van de plaats van deze activiteiten, mits georganiseerd door of op initiatief van hockeyclub SV Kampong Hockey of de KNHB. 


    Via KNHB verzekeringspartner Interpolis kun je als hockeylid met een online formulier de schade online melden.


    Niet-leden zijn niet verzekerd! Dat geldt dus voor sporters, die géén lid zijn van SV Kampong Hockey. Los van het feit dat zij alleen al om die reden niet mogen meetrainen of -spelen zijn zij ook niet verzekerd. Trainingsleden en trimhockeyers zijn niet speelgerechtigd voor competitiewedstrijden en daarom niet verzekerd.


    Hoe maak ik melding van (letsel)schade?

    Heb jij (letsel)schade? Meld dit dan zo spoedig mogelijk via een mail naar de verenigingsmanager ÉN middels het schadeformulier op de speciale site van de KNHB. Ook als het nog niet zeker is dat er kosten gemaakt zijn en/of worden.


    Wanneer heb ik geen recht op een (letsel)schadevergoeding?

    Er kunnen meerdere redenen zijn waarom een (letsel)schade niet wordt toegekend. Over het algemeen komt dit voor wanneer er bijvoorbeeld niet is voldaan aan de voorwaarden voor de verzekering. Maar ook in situaties waarbij sprake is van opzet, of roekeloos gedrag.


    Het is bijvoorbeeld verplicht om op het veld, dus niet alleen tijdens wedstrijden, maar ook tijdens trainingen, een geschikt bitje en passende scheenbeschermers te dragen! Daarbij mogen er ook geen sieraden worden gedragen welke jezelf en/of anderen kunnen verwonden.


    Mocht je een blessure krijgen en/of schade hebben door sieraden of het niet dragen van een geschikt bitje en/of niet passende scheenbeschermers, keert de verzekering niet uit. Tandartsen kunnen aan het letsel zien of jij bijvoorbeeld een bitje droeg.


    Coaches worden gevraagd om spelers zonder geschikt bitje en/of passende scheenbeschermers niet op te stellen, totdat de speler beschikt over het juiste materiaal.


    Ben ik ook verzekerd tijdens oefenwedstrijden?

    Speel jij een oefenwedstrijd, ook al is dat tijdens reguliere trainingstijd, uit en/of thuis, meld dit dan altijd aan via het aanvraagformulier wedstrijden via de website.


    Heb jij zelf de scheidsrechters geregeld, geef dan hun namen ook door! Anders zijn zij namelijk niet verzekerd! Dit kan via het aanvraagformulier onder opmerkingen of per mail naar de arbitragecommissie.

  • VERTROUWENSPERSOON & GEDRAG

    Is er een meldpunt voor onveilig en/of ongewenst gedrag?

    Ja, de vertrouwenscontactpersoon van Kampong is het eerste aanspreekpunt als er sprake is van onveilig en ongewenst gedrag, zoals pesten, discriminatie en of grensoverschrijdend gedrag.


    Heeft Kampong een vertrouwenscontactpersoon?

    Iedereen moet zich veilig kunnen voelen binnen de club en met plezier kunnen hockeyen. Als dat niet meer lukt, omdat er sprake is van ongewenst gedrag (bijvoorbeeld pesten, (seksuele) intimidatie of discriminatie) kan de vertrouwenscontactpersoon benaderd worden om te dienen ‘als luisterend oor’, maar vooral ook om te helpen het veilige gevoel en het plezier terug te brengen. Maartje van der Meer en Doremiek Verdijk zijn te bereiken via: [email protected].


    Wat kunnen mogelijke gevolgen zijn als ik de Kampong gedragsregels overtreed?

    Wanneer iemand wangedrag vertoont of een lid zich niet houdt aan de gedragsregels of diens verplichtingen jegens de vereniging, dan kan dit leiden tot een schriftelijke waarschuwing, schorsing, of het bestuur mag het lidmaatschap volgens artikel 8 van de statuten opzeggen of het lid ontzetten. Bij ernstige overtredingen zal ook worden overwogen om aangifte te doen.


    Bij wie kan ik terecht als ik vragen heb over de coach/manager/trainer van het team van mijn kind?

    Leg je vraag eerst voor aan de lijncoördinator van je leeftijdscategorie. Deze kan je helpen als er twijfels zijn en hij/zij zal je kunnen adviseren rechtstreeks contact op te nemen met de juiste personen.

Vragen over teamindelingen

  • JONGSTE JEUGD

    Hoe verlopen de teamindelingen voor de jongste jeugd?

    De lijncoördinator O7 en O8 en een notaris zullen via een online systeem de nieuwe teams voor volgend seizoen loten. Dit gebeurt geheel willekeurig en zonder sociale voorkeuren. Op deze manier heeft iedereen een gelijke start en leert ieder kind nieuwe kinderen kennen. We zien gelet op de afgelopen jaren dat dit heel goed uitpakt.


    Alle O10-teams vallen onder de Breedtesport en volgen hetzelfde brede en veelzijdige programma. De kinderen krijgen dezelfde training van dezelfde trainer(s). Voor de indeling van de O10-teams hanteert Kampong de volgende uitgangspunten:


    1. In de O10-teams worden, zowel de meisjes als de jongens, door de Technische Staf in 2 grote groepen verdeeld op basis van motivatie en de verschillende talenten van de kinderen (zoals beoordeeld op dit moment door de trainers).
    2. Uit de eerste groep worden 2 meisjesteams (MO10-1-MO10-2) en 2 jongensteams (JO10-1-JO10-2) samengesteld door de Technische Staf. Het aantal teams in deze groep kan echter per seizoen verschillen.
    3. De tweede groep spelers worden over de teams verdeeld zodat er teams van vergelijkbare sterkte ontstaan, voor zover mogelijk. Hierbij kan wel rekening worden gehouden met sociale voorkeuren.

    De lijncoördinator Jongens en Meisjes (JM-) O10 zal door middel van een mail aan de ouder/verzorger de sociale voorkeur opvragen van het kind. Hiermee wordt rekening gehouden bij het indelen van de teams uit de tweede groep.

  • JUNIOREN

    Hoe vinden de teamindelingen plaats?

    De Technische Commissie (TC) verzorgt ieder jaar de teamindelingen; dit is een intensieve en moeilijke klus. De teamindelingen worden gedaan op basis van de input van coaches, trainers, scouts en de technische staf. Als het mogelijk is, dan houdt Kampong rekening met de sociale voorkeuren van de spelers.


    Per leeftijdscategorie tellen alle elementen mee om te komen tot een indeling waar balans is tussen eventueel 1e en 2e jaars, maar ook ieder team evenveel spelers heeft, en waar mogelijk een keeper deelneemt.


    Lijncoördinatoren zijn vrijwilligers die zich inzetten om deze puzzel te maken. Houd hierbij rekening dat Kampong niet aan alle wensen kan voldoen.


    Hoe geef ik mijn sociale voorkeur aan?

    Iedere speler die speelt in Onder 9 of hoger ontvangt eind april een mail van de lijncoördinator met een link naar een formulier. In dit formulier geef je inzicht in jouw persoonlijke voorkeuren. Jouw sociale voorkeuren worden alleen met de lijncoördinator gedeeld.


    Hoe komt mijn kind in aanmerking voor de Topjeugd?

    De Topjeugd is een opleidingsprogramma binnen Kampong waarin spelers de mogelijkheid krijgen en uitgedaagd worden om zich op hockeyinhoudelijk, fysiek, en persoonlijk vlak zodanig te ontwikkelen, dat ze weten hoe in het veld als daarbuiten bewuste keuzes maken, weten wat het vraagt om een topprestatie te leveren. Deelname aan de topjeugd geschiedt op basis van selectie van meerdere criteria zoals techniek, inzicht, persoonlijkheid, snelheid, potentie en inzet. Gedurende het seizoen vinden meerdere meetmomenten plaats om te bepalen of jeugdleden geschikt zijn voor dit programma.


    Wat is een Kampong sterkte team?

    Binnen de breedtejeugd onderscheidt Kampong sterkteteams en vriendenteams. Dit doet Kampong vooral om het aanbod zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de uitdaging die de spelers zoeken. Bij de samenstelling van sterkteteams wordt vooral rekening gehouden met intrinsieke motivatie (drive) van speelsters om zichzelf te blijven ontwikkelen, goed te presenteren en de wil om daar inzet voor te tonen.


    Het aanbod van trainingen en het wedstrijdniveau is hoger. Net als de intensiteit en focus die worden verwacht van alle spelers in het team. Elk jaar op basis van de sterkte, groei of krimp in een lijn worden de hoeveelheid sterkteteams bepaald.


    Wanneer worden de indelingen voor volgend seizoen bekend?

    De voorlopige indelingen worden bekendgemaakt in de voorlaatste week van juni. Deze indelingen kunnen nog worden gewijzigd. Een week na de bekendmaking zijn de indelingen definitief.


    Mijn kind is het beste van het team. Komt hij/zij in aanmerking voor de Topjeugd?

    Binnen iedere leerlijn worden alle spelers meerdere keren per jaar beoordeeld en geobserveerd. Maar het wil niet zeggen dat spelers die het beste zijn van het team automatisch thuishoren in de topjeugd. Iedere speler wordt zorgvuldig beoordeeld op criteria zoals onder andere techniek, inzicht, persoonlijkheid, snelheid, potentie en inzet. Daarnaast spelen er andere factoren mee die ervoor zorgen dat deze keuzes met zorgvuldigheid worden genomen.


    Hoe gaat de Technische Commissie om met speciale verzoeken?

    Bij de teamindeling wordt er vooral gekeken naar de beoordelingen van sterkte en de wensen van de speler. De beoordeling van sterkte wordt meerdere keren per jaar gemeten door de coach, trainer en scouting. Hierdoor ontstaat er een objectief beeld van de sterkte van de speler. De wensen van de speler worden meegenomen in het formulier ‘Sociale voorkeuren’. Het kan voorkomen dat de indeling van Kampong afwijkt van de verzoeken of inzichten.


    Is het wedstrijdniveau in de breedte gelijk aan de volgorde van de teamindeling?

    Nee, per leerlijn kan de speelsterkte verschillen omdat deze afhankelijk zijn van de werkwijze van de KNHB. Zo kan bij de jeugd onder 16 een MO16-4 op een lager niveau spelen dan de MO16-6. Dit komt omdat de KNHB de teams indeelt op basis van de ranking van de prestaties van de spelers van het voorgaande jaar. In de breedte is er niet per definitie een volgorde die iets zegt over de speelsterkte van het team.


    Ik wil samen met mijn vriendinnetje in het team, maar zij speelt op hoger niveau? Wat nu?

    Er zijn geen vaste regels hoe Kampong hiermee omgaat, maar toch wilde Kampong dit voorbeeld eens toelichten om inzicht te geven hoe Kampong dit aanpakt.


    Vanuit de Technische Commissie kijkt Kampong eerst naar de sterkte van beide speelsters. Kampong kijkt in zo’n situatie of jouw vriendinnetje ook heeft aangegeven met jou te willen spelen. Deze zogenoemde wederkerigheid is belangrijk.


    Als dat zo is, dan kijkt Kampong naar de beoordelingen van jullie. Kan jij een hoger niveau aan? Of zal je vriendinnetje misschien meer tot haar recht komen op een lager niveau? Of is er een oplossing in het midden (jij iets hoger, zij iets lager)?


    Stel je voor dat Kampong dat kan doen, dan moet er natuurlijk ook plek zijn in een team dat speelt op dat niveau. Als deze plek er is, dan is er een match, maar als er geen plek is, dan kan het zijn dat op een lager niveau wel plek is. In dat geval kijkt Kampong ook naar de motivatie antwoorden uit het formulier ‘Sociale voorkeuren’. Sluiten de antwoorden van jou en je vriendin aan bij de uitdaging die een lager team biedt (verwachting prestatie, motivatie en inzet) dan is er ook een match.

    Het kan zijn dat jouw vriendinnetje meer dan één speelklasse lager zal worden ingedeeld dan het niveau waarop ze is beoordeeld. In sommige gevallen zal Kampong jouw vriendinnetje benaderen met een voorstel en haar betrekken in de overweging die ze zal moeten maken.


    Dit is slechts een simpel voorbeeld. Bedenk je eens dat jouw vriendinnetje heeft gezegd dat zij ook met een ander vriendinnetje in het team wil met wederkerigheid, maar die speelt ook weer in een hoger team. Kampong hoopt dat je een beetje kunt begrijpen dat dit aardig complex kan worden. Dit gebeurt elk jaar voor iedere speler op iedere leeftijdscategorie waarin met 200 van dit soort wensen wordt gepuzzeld.


    Het kan daarom voorkomen dat Kampong niet aan jouw voorkeur kan voldoen. Natuurlijk doet Kampong zijn uiterste best rekening te houden met iedereen.

Overige vragen

  • VELDHUUR

    Kan ik een veld huren op Kampong?

    Ja, reserveringen voor Kampong-teams voor Kampong evenementen zijn gratis. Maar ook bedrijven, scholen, verenigingen en anderen kunnen een veld huren. Een veld huren kan zowel doordeweeks als in het weekend op basis van beschikbaarheid. Afhankelijk van de dag waarop je het veld wilt huren mail je naar:


    Zaterdag – [email protected]

    Zondag – [email protected]

    Doordeweeks – [email protected]


    Kan ik de Kampong XXL-hal huren?

    In de wintermaanden staat op veld 4 een grote Kamponghal XXL. Deze hal bevat 4 volwaardige wedstrijdvelden, inclusief tribunes. Om in deze hal velden te huren, stuur een mail met je verzoek naar [email protected].

  • SPONSORING

    Hoe kan ik de club sponsoren?

    Door de club te sponsoren lever je een bijdrage aan de kwaliteit van de vereniging. Op een grote club als Kampong bestaan er veel mogelijkheden. Meer informatie vind je hier op de website. 


    Je kan natuurlijk ook via de mail contact opnemen met de sponsorcommissie van Kampong via [email protected]. Zij informeren je graag over de mogelijkheden.


    Hoe kan ik een team sponsoren?

    Het is belangrijk om te weten dat aan de sponsoring van een team van Kampong regels zijn verbonden. Zo wil Kampong graag dat Kampong als club herkenbaar naar buiten treedt en dat de kleding van teams ook eenduidig is.


    Sponsoren hebben de mogelijkheid om hockeyattributen zoals trainingspakken, shirts, of teamtruien aan te financieren en te voorzien van een bedrijfsnaam en/of -logo van de sponsor. 


    Het is belangrijk dat wanneer dit gebeurt, er geen conflicten optreden met de belangen van de club. Een belangrijk belang is dat teamsponsoren geen concurrerende diensten aanbieden van onze clubsponsoren. Deze clubsponsoren vind je op deze pagina. 


    Mocht je toch twijfelen, neem dan even contact op met de sponsorcommissie om je plannen te bespreken. Mail ze via [email protected].

  • MERKRECHT / LOGO

    Mag ik de naam Kampong, SV Kampong en het logo van Kampong gebruiken?

    Nee. De naam Kampong, SV Kampong en het logo (desahuisje) zijn gedeponeerd en beschermd. Zij mogen niet zomaar worden gebruikt. Het logo van de club is alleen toegestaan op artikelen die zijn gekocht in de clubwebshop van Kampong en op kleding van het merk ‘Reece’. 


    Als je andere plannen hebt is het verstandig om eerst deze informatie te lezen en bij verdere afwijkingen contact op te nemen met de sponsorcommissie.

  • KAMPONG (LISA) APP

    Wie is Lisa?

    Kampong begrijpt de verwarring. Veel mensen noemen de Kampong app ook wel LISA. LISA is de naam van het systeem waarmee de app en de website draaien. Het is een afkorting voor Leden Informatie Systemen Almere.


    Hoe krijg ik toegang tot de Kampong App?

    Je kunt de Kampong App downloaden via de Google Play Store of de Apple Store. Na het installeren kun je op de app inloggen met je lidnummer en je wachtwoord.


    Hoe voeg ik een profielfoto toe?

    Als je inlogt op de app zie je in de menubalk een optie voor ‘Profiel’. Vanuit daar kun je makkelijk op het foto icoon klikken en een foto selecteren. Zorg voor een recente foto, liefst een foto waarop je goed en representatief staat afgebeeld.


    Ik ben mijn wachtwoord om in te loggen kwijt. Waar kan ik hem resetten?

    Als je je wachtwoord kwijt bent, dan kan je deze resetten via deze link. Om je wachtwoord te resetten heb je je clublidnummer én het bij Kampong bekende e-mailadres nodig. Het clublidnummer vind je op de lidmaatschapsfactuur in je mailbox.